شما هم مي‌خواهيد پيلينگ کنيد؟


 





 

 

خوبي‌ها و بدي‌هاي تکنيک لايه برداري از پوست
 

پيلينگ همان لايه‌برداري از پوست است که در واقع نوعي پوست کندن يا پوست انداختن است چراکه در اين روش، لايه سطحي پوست به روشي برداشته مي‌شود. لايه‌برداري از پوست را مي‌توان به روش‌هاي متفاوتي انجام داد:
1) لايه‌برداري‌ شيميايي: در لايه‌برداري‌ شيميايي، برداشتن لايه سطحي پوست با استفاده از مواد شيميايي انجام مي‌شود. اين مواد شيميايي معمولا اسيدهايي هستند با درصدهاي متفاوت مانند آلفا هيدروکسي اسيد (AHA)، تري‌کلرواستيک اسيد (TCA) و فنل.
AHA معمولا از عصاره نيشکر تهيه مي‌شود و ايمن‌ترين اسيد براي درمان آسيب‌هاي خفيف پوستي است، در حالي که چين و چروک‌هاي عميق‌تر و تيره‌تر و دانه‌هاي ناشي از تابش آفتاب را معمولا با TCA درمان مي‌کنند. شايد شما هم ديده باشيد که کرم‌هاي مخصوص پيلينگ در داروخانه‌ها و مراکز ارايه لوازم آرايشي و بهداشتي وجود دارد. به طور مثال کرم‌هاي داراي AHA با 15 درصد و کمتر، براي لايه‌برداري مناسبند. براي لايه‌برداري با استفاده از اين کرم‌ها، بايد هر شب آن را روي جاهايي از پوست که مي‌خواهيد لايه‌برداري شود، بماليد تا اين اسيد به آرامي‌پوست را پوسته‌پوسته ‌کند. لايه‌هاي پايين‌تر پوست به دنبال اين عمل، تحريک و به اين ترتيب، چين و چروک لايه‌هاي پوست برطرف مي‌شود.
2) لايه‌برداري مکانيکي: در اين روش، لايه‌هاي سطحي پوست به وسيله يک ابزار تراشنده از روي سطح پوست تراشيده مي‌شوند. مي‌توان اين کار را به وسيله سمباده يا دستگاه دواري به نام «درم ابريشن» انجام داد. دستگاه «ميکرودرم ابريشن» از کريستال‌هاي آلومينيمي‌براي تراشيدن پوست استفاده مي‌کند.
3) لايه‌برداري با ليزر: به طور معمول از ليزر دي‌اکسيد کربن براي اين منظور استفاده مي‌شود. هنگامي‌که ليزر براي اولين بار به روي پوست مي‌تابد، لايه سطحي پوست يا اپيدرم برداشته مي‌شود و اگر استفاده از اين ليزر با دقت انجام نشود، مي‌تواند خطرناک باشد چون نفوذ عمقي ليزر موجب از بين رفتن ضمايم پوست (مثل غدد عرق يا ضد چربي) مي‌شود و در اين صورت، خطر ايجاد اسکار يا جوشگاه دايمي‌در ناحيه تحت درمان، وجود خواهد داشت.

چرا پيلينگ؟
 

متخصصان پوست به علل گوناگوني لايه‌برداري را به بيمارانشان پيشنهاد مي‌کنند. بنابراين تشخيص با پزشک شما است که انجام اين روش را براي مراقبت از پوستتان توصيه کند يا نه. از لايه‌برداري براي از بين بردن جاي جوش‌ها از روي صورت هم مي‌توان استفاده کرد. بنابراين اگر در دوران جواني، صورتتان زياد جوش مي‌زده و اين روزها جاي بعضي از آنها روي پوست صورتتان باقي مانده، مي‌توانيد از پيلينگ براي پاک کردن جاي اين جوش‌ها استفاده کنيد. برخي متخصصان پوست از لايه‌برداري براي از بين بردن لک صورت يا «ملاسما» استفاده مي‌کنند. با اين حساب، اگر شما از کساني باشيد که با قرار گرفتن در برابر نور خورشيد، سر و کله کک‌و‌مک روي پوست صورت و گونه‌هايشان ظاهر مي‌شود، مي‌توانيد با لايه‌برداري از شر اين لکه‌هاي کوچک خلاص شويد. از پيلينگ براي برداشتن جاي سوختگي از روي پوست نيز استفاده مي‌شود.

عوارض و عواقب
 

به‌طور کلي، هر يک از اعمال جراحي و مراقبت‌هاي زيبايي روي صورت و بدن، ممکن است داراي عوارضي باشند. پيلينگ نيز عوارضي دارد. تيره شدن پوست، از شايع‌ترين عوارض لايه‌برداري با تري‌کلرواستيک اسيد است که اگر پس از لايه‌برداري، مراقبت‌هاي لازم را انجام ندهيد و خيلي زود در برابر نور خورشيد قرار بگيريد، رخ مي‌دهد. عارضه مهم ديگر سوختگي است كه در صورت رعايت نكردن مراقبت‌هاي پوست به وجود مي‌آيد. هنگامي‌که پوست بازسازي مي‌شود و تعادل لايه‌هاي آن به هم مي‌خورد، امکان پيدا شدن تب‌خال نيز وجود خواهد داشت. بنابراين اگر تبخال داريد يا در معرض ابتلا به آن قرار داريد تا بهبودي كامل يا پيشگيري از آن نبايد لايه برداري انجام دهيد.
گاهي هنگامي‌که از فنل براي لايه‌برداري استفاده مي‌شود، جوشگاه‌هايي روي نواحي دور لب (به ويژه لب فوقاني) و اطراف فک پايين باقي مي‌ماند. اين جوشگاه‌ها ممکن است به دليل مراقبت ناکافي از زخم پس از لايه‌برداري رخ دهند. گاهي فنل بر سلول‌هاي ملانوسيت اثر مي‌گذارد و باعث مي‌شود اين سلول‌ها توانايي ساخت ملانين (رنگدانه پوست) را از دست بدهند و در اين شرايط، ممکن است پوست، نماي بي‌رنگي به خود بگيرد.

مراقبت‌هاي بعد از عمل
 

پس از پايان لايه برداري، بايد در طول يک دوره 2 هفته‌اي از پوستتان مراقبت کنيد (البته اين مدت بسته به شدت پيلينگ متفاوت است). مراقبت پس از لايه‌برداري با تري‌کلرواستيک اسيد برحسب عمق لايه‌برداري، متفاوت است. به طور معمول پس از انجام پيلينگ در مطب يا مراکز بهداشتي و زيبايي، پزشک دستور لازم را براي مراقبت از پوست در اختيارتان مي‌گذارد. پس از پيلينگ، احساس خارش يا سوزش خواهيد کرد و پوستتان قرمز خواهد ‌شد و پزشک ممکن است برايتان انواع كرم چرب يا مرطوب كننده، پماد ترکيبي يا پانسمان تجويز کند. بيماراني که تحت درمان با تري‌کلرواستيک اسيد قرار مي‌گيرند، لازم است به مدت 3 تا 5 روز تا بازسازي کامل لايه سطحي پوست، از مواد پوشاننده‌اي مانند كرم اوسرين (4 تا 5 بار در روز) استفاده کنند. فراموش نکنيد که تا 6 هفته بعد از پيلينگ نيز بايد از مواجهه با نور خورشيد خودداري کنيد.

بهترين‌ها براي پيلينگ
 

بهتر است پيلينگ در فصول سرد سال مثل پاييز و زمستان انجام شود تا امکان اين‌که پس از آن پوستتان در برابر نور خورشيد قرار گيرد، کاهش يابد. پيلينگ براي افراد زير 18 سال و افراد سالخورده مناسب نيست. بهتر است کساني که تصميم به انجام اين عمل زيبايي مي‌گيرند، سيگاري نباشند يا لااقل از مدتي قبل، سيگار را کنار بگذارند. متخصصان مي‌گويند پوست‌هاي داراي زمينه روشن به اين درمان بهتر جواب مي‌دهند به طوري که اين درمان معمولا به افراد سياه‌پوست توصيه نمي‌شود.
معمولا پزشکان اين عمل را براي کساني که ثبات فکري لازم يا تصميم قطعي ندارند، انجام نمي‌دهند. اگر شما عصبي و مضطرب هستيد يا وسواس داريد بهتر است از خير پيلينگ بگذريد.
منبع: http://salamat.com